ellenskoldberg

Mamma och pappa: På äventyr i Tyskland!

Hej!

Detta är Janne Sköldberg, Ellens pappa, som skriver. Nu har jag och Solveig, Ellens mamma, varit och besökt Ellens au pair-familj under några dagar. Vi anlände i lördags kväll efter två dagars resa med bil och färja från Trelleborg till Sassnitz. För oss båda var det premiär med bilkörning på Autobahn. Detta gick mycket bra liksom resan i övrigt. Vi blev väl mottagna och omhändertagna under vistelsen i den lilla staden. Vi såg Herkules och vattenspelet i Kassel på söndagen och sedan åkte vi omkring och tittade på vackra platser och åt god mat på diverse restauranger de övriga dagarna.

Ja nu är det äntligen vår tur att få gästa Ellen och aupairfamiljen!

Efter en lååång bilresa kom vi så fram på lördagskväll.
Vi möttes av Ellen och en trött men uppspelt Chrille. Hans mamma och pappa var på konsert. Så roligt att få träffa vår dotter men också denna mysiga lilla kille.
Somnade gott efter kvällsfikat Ellen bjöd på.

Söndagen blev en häftig upplevelse.
Det började med en biltur till byns bonde där vi köpte färsk mjölk, sen till bageriet för att köpa gott bröd och hem för att äta en rejäl frukost. Efter frukost fick vi en rundtur av pappa Max till hans jaktmarker.

Sen åkte Janne, Ellen och jag till Kassel för att vara med om vattenspelet.
Ellen har ju skrivit om det förut men nu var vi med från början till slut. Vattnet släpps på högst upp under Herkulesstatyn, (fantastisk utsikt där uppifrån!) för att sen rinna ner genom fem stationer. Vi fick gå 2,3 km för att följa det hela vägen ner till slutstationen som var framför slottet. Där blir det genom självtryck som final en 50 meter hög vattenstråle rakt upp! (Googla Wasserspiel Kassel) Superhäftigt!
Det jobbiga var sen att ta sig tillbaka upp till bilen....pust! Som tur var åkte vi buss en bra bit upp!

Måndagen tillbringade vi och Chrille först i samhället Fritzlar, jättefina gamla hus och supergod italiensk glass  för att sen besöka djurparken där vi bl a såg Elins favoriter (inte) vildsvinen, vildkatter och lodjur. I souvernirbutiken fick  Chrille välja ut ett djur som han fick av oss. Han valde ett litet lamm som han sen gav namnet...Solveig!!

Chrille och jag lekte senare mycket med Solveig, traktorn Alfred och de andra djuren och traktorerna på bondgården.
Kvällen avslutades med grillning på altanen.

Tisdag. Först en sväng i Gudensberg för att senare åka för att möta upp Kathrin när hon slutade jobbet på skolan. Efter en lång promenad med hunden Kuno, han fick följa med idag, så åt vi lunch på crepperian. Först jättegoda matiga crepes och som efterrätt blev det en med jordgubbar, glass och grädde....smaskens!
Senare på eftermiddagen var vi upp till borgen i hemstaden.

Onsdagen blev en heldags naturupplevelse i parken i orangeriet i Kassel med massor av vackra blommor och grönt. Chrille hade cykel som tur var, han cyklade flera flera km denna dag! En hjälte!

Ellens aupair kompis Emma från Schweiz mötte upp och målade av Ellen. Något Ellen har önskat att hon skulle göra innan de skildes åt. Efter detta åt vi lunch tillsammans vid orangeriets restaurang. Orangeriet såg för övrigt mer ut som ett slott!

En sista middag med familjen...
Tråkigt för Ellen att behöva skiljas från denna härliga lille kille!

Efter frukost på torsdag morgon bar det så av hemåt för att vara hemma i Munktorp på midsommaraftons eftermiddag.

En mycket trevlig resa!

Idag, torsdag, startade vi hemfärden med bilresa till Kiel, och nu sitter vi i hytten på färjan till Göteborg, dit vi anländer i morgon bitti. Sen hinner vi nästan hem till midsommarfirandet. Ellen skall åka tillbaka till familjen i Tyskland redan om ca en vecka, vilket är bra, så hon får träffa dem igen. Vi har ju redan i höstas träffat familjen hemma hos oss, men det var verkligen kul att besöka dem i Tyskland. Verkligen genuint trevliga och generösa människor som jag hoppas vi får träffa igen. Förstår verkligen att Ellen kommer att sakna dem.

Tusen tack till Ellen och tyska famijen!

Önskar alla en trevlig midsommar!! mvh Janne och Solveig

(En blandning blev det nu av vad pappa skrivit och vad mamma skrivit. Tack snälla ska ni båda ha för att jag fick bloggsemester nu de sista dagarna!)