ellenskoldberg

Kategori: Besök hemifrån

Mamma och pappa: På äventyr i Tyskland!

Hej!

Detta är Janne Sköldberg, Ellens pappa, som skriver. Nu har jag och Solveig, Ellens mamma, varit och besökt Ellens au pair-familj under några dagar. Vi anlände i lördags kväll efter två dagars resa med bil och färja från Trelleborg till Sassnitz. För oss båda var det premiär med bilkörning på Autobahn. Detta gick mycket bra liksom resan i övrigt. Vi blev väl mottagna och omhändertagna under vistelsen i den lilla staden. Vi såg Herkules och vattenspelet i Kassel på söndagen och sedan åkte vi omkring och tittade på vackra platser och åt god mat på diverse restauranger de övriga dagarna.

Ja nu är det äntligen vår tur att få gästa Ellen och aupairfamiljen!

Efter en lååång bilresa kom vi så fram på lördagskväll.
Vi möttes av Ellen och en trött men uppspelt Chrille. Hans mamma och pappa var på konsert. Så roligt att få träffa vår dotter men också denna mysiga lilla kille.
Somnade gott efter kvällsfikat Ellen bjöd på.

Söndagen blev en häftig upplevelse.
Det började med en biltur till byns bonde där vi köpte färsk mjölk, sen till bageriet för att köpa gott bröd och hem för att äta en rejäl frukost. Efter frukost fick vi en rundtur av pappa Max till hans jaktmarker.

Sen åkte Janne, Ellen och jag till Kassel för att vara med om vattenspelet.
Ellen har ju skrivit om det förut men nu var vi med från början till slut. Vattnet släpps på högst upp under Herkulesstatyn, (fantastisk utsikt där uppifrån!) för att sen rinna ner genom fem stationer. Vi fick gå 2,3 km för att följa det hela vägen ner till slutstationen som var framför slottet. Där blir det genom självtryck som final en 50 meter hög vattenstråle rakt upp! (Googla Wasserspiel Kassel) Superhäftigt!
Det jobbiga var sen att ta sig tillbaka upp till bilen....pust! Som tur var åkte vi buss en bra bit upp!

Måndagen tillbringade vi och Chrille först i samhället Fritzlar, jättefina gamla hus och supergod italiensk glass  för att sen besöka djurparken där vi bl a såg Elins favoriter (inte) vildsvinen, vildkatter och lodjur. I souvernirbutiken fick  Chrille välja ut ett djur som han fick av oss. Han valde ett litet lamm som han sen gav namnet...Solveig!!

Chrille och jag lekte senare mycket med Solveig, traktorn Alfred och de andra djuren och traktorerna på bondgården.
Kvällen avslutades med grillning på altanen.

Tisdag. Först en sväng i Gudensberg för att senare åka för att möta upp Kathrin när hon slutade jobbet på skolan. Efter en lång promenad med hunden Kuno, han fick följa med idag, så åt vi lunch på crepperian. Först jättegoda matiga crepes och som efterrätt blev det en med jordgubbar, glass och grädde....smaskens!
Senare på eftermiddagen var vi upp till borgen i hemstaden.

Onsdagen blev en heldags naturupplevelse i parken i orangeriet i Kassel med massor av vackra blommor och grönt. Chrille hade cykel som tur var, han cyklade flera flera km denna dag! En hjälte!

Ellens aupair kompis Emma från Schweiz mötte upp och målade av Ellen. Något Ellen har önskat att hon skulle göra innan de skildes åt. Efter detta åt vi lunch tillsammans vid orangeriets restaurang. Orangeriet såg för övrigt mer ut som ett slott!

En sista middag med familjen...
Tråkigt för Ellen att behöva skiljas från denna härliga lille kille!

Efter frukost på torsdag morgon bar det så av hemåt för att vara hemma i Munktorp på midsommaraftons eftermiddag.

En mycket trevlig resa!

Idag, torsdag, startade vi hemfärden med bilresa till Kiel, och nu sitter vi i hytten på färjan till Göteborg, dit vi anländer i morgon bitti. Sen hinner vi nästan hem till midsommarfirandet. Ellen skall åka tillbaka till familjen i Tyskland redan om ca en vecka, vilket är bra, så hon får träffa dem igen. Vi har ju redan i höstas träffat familjen hemma hos oss, men det var verkligen kul att besöka dem i Tyskland. Verkligen genuint trevliga och generösa människor som jag hoppas vi får träffa igen. Förstår verkligen att Ellen kommer att sakna dem.

Tusen tack till Ellen och tyska famijen!

Önskar alla en trevlig midsommar!! mvh Janne och Solveig

(En blandning blev det nu av vad pappa skrivit och vad mamma skrivit. Tack snälla ska ni båda ha för att jag fick bloggsemester nu de sista dagarna!)

Fredag-lördag 15-16 juni: Resan börjar för mamma och pappa!

Här börjar mitt au pairande avta. Fredagen blev mest en vanlig dag, städning, handling, legobygge och lite ogräsrensning. På fredag kväll hade mamma och pappa börjat åka iväg söderut, och jag och Chrille var pigga på att Skypa med dem och heja på.

Under lördagen pysslade vi, vi grillade, jag åkte en sista gång till gymmet och Chrille och jag gjorde i ordning mamma och pappas rum med ballonger och grejer.

Hela tiden var det oklart om de skulle komma på lördagen eller söndagen, men jag och Christoph ringde och drev på lite, så det slutade med att de kom fram halv nio på kvällen och han fick stanna vaken och träffa dem. Den känslan var svårslagen!

EMMA & ISIDORA: Shoppingdag, herkules & ett hejdå från en underbar resa

Hej alla som läser Ellen blogg, Emma här igen som nu tänkte uppdatera er lite om gårdagen här i Tyskland.

Fredagen var bestämd att vi skulle åka till Frankfurt, i staden valde vi att promenera runt längs vattnet, igenom parker med massor av träd och bara njuta av det vackra vädret, som vi hade väldigt tur med. Efter den långa promenaden gick vi till butikerna. Efter en långa stund utan mat bestämde vi oss att gå till det tyska "Åhlens", vi tog hissen upp till rooftop vilket var otroligt magiskt med en fin utsikt. God lunch fanns också. Sedan blev det lite mer strosande och shopping i ett x antal butiker. Tre stora shoppingpåsar fick vi ihop innan vi var helt döda och drog oss tillbaka mot tåget som skulle ta oss hem. Där satt vi trötta men glada i 3 timmar , väl framme i Gudensberg duschade vi och somnade.

Issi tar över och berättar om idag. Vi började med att ta en ordentlig sovmorgon (i praktiken vaknade jag dock 07 av Christophs röst). Vi åt en ordentlig frukost hemma, tog bilen till Kassel för att titta på Herkules vilket var ett historiskt och intressant monument. Parken var riktig vacker och vi hade väldigt vacker väder, efter någon timma gick vi tillbaka till bilen för att bege oss till centrum. Det var Emmas första gång i Tyskland så självklart skulle vi äta en riktig tysk klassiker, Bratwurst. Resten av eftermiddagen gick vi runt i olika butiker och köpte lite sista minuten presenter. Klockan 17.00 åkte vi tillbaka till Ellens lilla stad, där hade familjen börjat med grillningen och vi hjälpe till att duka samt leka med Chrille. Efter maten och efterrätterna satt vi på altanen och pratade. Imorgon väntar en lång dags resande för Emma och mig, men denna resa har varit över mina förväntningar och jag är glad över att jag bestämde mig för att hälsa på Ellen.

Tack Ellen för underbara dagar! Tack familjen för eran gästvänlighet! Vi är så nöjda med vårt besök här!

Många kramar, Emma och Issi

EMMA & ISIDORA: En stressig resa och en händelserik dag

Hej alla Ellens bloggläsare! Det är Emma här, nu på besök hos Ellen i Tyskland. Efter mycket om och men är jag nu också gästbloggare här på Ellens blogg.

Igår kväll så kom jag och Issi som sagt hit. Hela resan gick otroligt smidigt trots att vi höll på att missa 2 utav våra tåg som vi hade bokat. Det ena var i Västerås och det andra var i Frankfurt. Båda gångerna behövde vi springa för att precis hinna med innan dörrarna stängdes, värst var det dock i Frankfurt. Har aldrig sprungit så fort någonsin med en 15kg väska upp för trappor och igenom stora folkhav. Trots detta så klarade vi oss med nöd och näppe och blev otroligt glada av att möta Ellens glada ansikte på perrongen i Kassel. Efter det så begav vi oss sedan hemåt till hennes värdefamiljs hem, vilket var det svenskaste huset jag har sett här i området, och också så fint. Hennes värdsfamiljsföräldrar är alldeles supergulliga och otroligt välkomnande och jag kände mig hemma från första sekunden att jag kom hit. Efter lite soppa så begav vi oss direkt till sängen då vi var väldigt trötta efter vår långa resa.

Nu lämnar jag över till Issi som ska fortsätta att berätta om vår dag som vi har haft idag.

Torsdagsmorgonen började med att Ellen och Christoph knackade på dörren för att informera oss att det var frukost. Ellen hade gått upp en timme tidigare och dukat upp en tysk frukostbuffé, olika sorters bröd, salami, ost och ananas (såklart). Efter frukosten lämnade vi Christoph på förskolan vilket var intressant att se hur han har det men även få uppleva en del av Ellens vardag. Runt 11.00 tog vi en lång promenad runt lilla staden hon bor i vilket var roligt, Ellen berättade olika historiska händelser har skett i staden samt att hon visade oss stadens bageri, supermarket och slottet. På eftermiddagen åkte vi till grannstaden där Kathrin jobbar, Ellen hade tidigare berättat att det finns jättegoda hemmagjorda crêpes i staden och mycket riktigt crêpesen var väldigt goda. Klockan 19.00 var det taco middag med familjen vilket blev en trevlig avslutning på en lång dag.

Många kramar, Emma och Issi

Fredag 6 april: Stadsvandring med Elin och Street Food Festival

Sista stunden med Elin tillbringade vi i stan, i Kassel. Först låste vi in väskan på stationen och säkerställde att hon hade ett tåg att åka med (för hennes tåg hon hade biljett till hade, precis som det andra, mystiskt försvunnit). Så åkte vi ner till själva cityt, där vi gick omkring, tittade i affärer, käkade lunch och till slut slog oss ner i solen och bara pratade.

Så var det dags att säga adjö och för Elin att ta sig mot först Frankfurt och sedan Stockholm.

TACK FÖR ATT DU KOM

Så fick jag klara mig på egen hand. Först shoppade jag ett par téer som Kathrin beställt, och därefter gick jag till Kassels Street food festival som äger rum nu i helgen. Jag vandrade omkring en massa till fots och såg ett par ställen jag inte tidigare lagt märke till i Kassel.

Så kom jag fram, och insöp allt som fanns att se. Indiskt, amerikanskt, tyskt, spanskt... Salt och sött och starkt och milt, allt mellan snacks och efterrätter. Till och med insekter som gräshoppor fanns att prova!

Även studshoppmattor och ansiktsmålning fanns som aktivitet, och funballz.

Jag åt en grej från en indisk ayurvedavagn, en jackfruit-minihamburgare och en glass som man fick komponera ihop själv. 10/10 på allt.

Efteråt var det tack och hejdå, buss hem och en skön kväll. Fast jag saknade Elin lite!

Torsdag 5 april: Edersjön och vilddjurspark

Idag startade vi dagen med en sovmorgon då Ellen fick skippa dagislämningen. Vi åt en sen frukost innan vi tog bilen mot dagens utflyktsmål som Ellen hittade till överraskande bra med lite hjälp av Googlemaps. Vi har under dagen vandrat längs sjön, ätit rester av tacos och besökt en vildpark. I vildparken fick vi se vildsvin (fruktansvärt äckliga), vargar, rovfåglar, vildhästar etc. Ellen gick även in till getterna men de var måttligt intresserade av henne. Vi avslutade sedan besöket i vildparken med varmchoklad och te för att få upp lite värme då det idag blåste extremt kallt. En bra friluftsdag helt enkelt!

Ikväll har vi ätit middag med familjen + Max syster med pojkvän. Det bjöds på en mycket god pastagratäng och till efterrätt blev det glass med krossad chocklad-påskhare. Nu borde jag packa ihop min väska så att jag har allt redo för hemfärd imorgon. Jag och Ellen planerar att utforska Kassel imorgon innan mitt tåg går mot Frankfurt vid klockan 1. Om jag kommer till Frankfurt återstår dock att se då mitt tåg för imorgon också är borttaget och detta utan att man fått information om det. Jag ska aldrig mer klaga på SJ har jag lärt mig efter dessa dagar i Tyskland.

Nu är det dags för mig att packa! /Elin

ELIN ÄR HÄR!

Hej från Tyskland!

Ellen har efter mycket tjat fått mig till att skriva ett gästinlägg här på bloggen hennes om dagarna då jag är här. Min resa i Tyskland började dock inte på bästa sätt då mitt tåg från Frankfurt till Kassel va spårlöst försvunnit och ingen av de som jobbade på tågstationen visste var det tagit vägen, HUR är det ens möjligt. Det hela slutade dock bra och jag hamnade på ett snabbtåg i första klass och kom slutligen fram till Kassel.

Ellen tog mig direkt till Herkules där vi vandrade ner för alla trappor till slottet och hade picknick i den härliga vårsolen. Ellen hade fixat i ordning mackor och supergod chokladkaka. Vi vandrade sedan upp för alla uppförsbackar och trappor igen innan vi åkte hem till familjen. Väl hemma åt vi kvällsmat med familjen och tog det väldigt lugnt, vilket var välbehövligt efter en tidig uppstigning för min del.

Idag, onsdag, åkte vid med Kathrin till grannstaden då hon skulle till sitt jobb. Jag och Ellen gick längs floden och satt oss sedan i solen och njöt av att kunna sitta i t-shirt. Vi kollade sedan in den mysiga staden innan vi mötte upp Kathrin och åt crepes till lunch på ett mysigt café. När vi var mätta och belåtna åkte vi för att hämta Christoph på dagis, och sedan tog vi oss hemåt. Under eftermiddagen gav Ellen mig en rundtur i ministaden hon bor i, och vi gick bland annat upp till slottet med världens finaste utsikt över staden.

I skrivande stund har vi precis ätit upp kvällsmaten som jag och Ellen stod för idag. Självklart bjöds det på tacos och det säger man inte nej till om man heter Elin. Imorgon väntar utflykt till någon sjö om jag förstått det rätt. Det återstår dock att se vart vi hamnar när man har Ellen som chaufför som är känd för sitt fantastiska lokalsinne.

Godnatt från Tyskland /Elin

Eriks besök

Torsdag 7 december: Timingen för besöket blev så att alla i huset är mer eller mindre sjuka lagom till att Erik kom. Jag mådde nog bäst av alla och gick till dagis på morgonen, Erik fick då en skön och antagligen välbehövlig sovmorgon. Lagom till att han fått något att äta och vi båda gjort oss i ordning, ringer dagis och säger att Christoph nu är för hostig för att stanna, så vi två åkte och hämtade honom också. Sedan kunde dagen börja på riktigt!

Vi höll oss hela dagen i vår småstad. Att visa upp "stan" gick fort, och efter att ha sett allt där så gick vi upp till borgen. Kallt och rått var det men vi hade bra utsikt och Erik hade turen att få se (och känna lukten av) getterna.

Efter en snabb tur upp och ner var vi sedan väl förtjänta av Döner och Lahmacun Dürüm. Döner är som en kulturell motsvarighet till den inte alltid så fräscha snabbmaten som du får från pizzerian eller Sibyllakiosken hemma, och man får samma känsla av döner här som en kebabrulle/-tallrik eller hamburgermål i Köping. Jag brukar säga att kebab är inte min grej egentligen, men är jag i Köping då äter jag kebab ändå, bara av ren kultur. Samma sak med döner (och egentligen även Bratwurst) här, oavsett det som normalt sett är på gränsen till inte okej (typ halalkött eller hygienen) så äter man det för att det är kultur. Och jag är glad att Erik fick känna på det och att själv äntligen ha testat vårt dönerställe!

Resten av första dagen stannade så där i lugn och ro, vi byggde en fyr av lego till Christoph men annars så chillades det bara och vi såg en dokumentär Cowspiracy som jag tycker alla borde ha sett.

Fredag 8 december: Efter att ha laddat med Kathrinlagad äkta tysk lunch i form av bl.a schnitzel tog vi oss sedan in till Kassel. Efter en fart på tre olika bussar hade vi tagit oss hela vägen upp på Herkules, och snön yrde på ett sätt Erik benämnde som kräksnö. Tyvärr såg man ungefär noll på en skala 1-10 av utsikten, men Herkules i sig såg vi i alla fall bra. Sen klättrade vi fort ner för alla trapporna och höjdmeter. Det roligaste på vägen ner var att ett träd var märkt med "K4" som Erik kallas.

Längst ner av hela Herkulescirkusen ligger ett slott/museum som byggdes på order av samma snubbe som tog hit Herkules. Dit skyndade vi oss och drack och åt varmt.

Efter den stärkningen hann vi även med en liten runda på stan, för att spana in julmarknaden och i Eriks fall äta en obligatorisk Bratwurst.

Lördag 9 december: Jag konstaterar att människan är en sjusovare med amerikansk dygnsrytm. Frukosten blev lunch men vi kom så småningom iväg till Kassel i alla fall. På bussen dit gjorde vi dagens goda gärning genom att låta tre yngre tjejer åka med på vår multibiljett och spara 3,9 euro var. Vi strövade egentligen bara omkring på julmarknaden, åt lite och träffade även på Helena. Då testade vi även att dricka tysk glögg som var tillräckligt lik det jag är van vid för att kallas glögg, men inte lika god som den vanliga. (Jag insåg dilemmat med när man hemma i Munktorp borde börja med vuxenglögg, någon gång blir man alltså vuxen? Är vi vuxna nu eller får jag fortfarande vara barn och dricka saftglögg utan ursäkten att jag kör? Viktig i-landsfråga.)

När fötterna blivit tillräckligt kalla tog vi bussen hem igen. Vi gick då förbi vår bys lilla bar, och Erik fick testa det öl som bryggs alldeles i närheten. Så avslutade vi med pizza respektive soppa på pizzerian och efter vandringen hem såg vi Taken 3!

Söndag 10 december: Nu tvingade jag upp människan en och en halv timme tidigare för att hinna med något. Efter frukosten tog vi bussen in till Kassel där vi började dagen med en vikingavandring i snöyran för att komma till museum. Museumet hette "sepulkralkultur", och det handlade ungefär om hur man tagit hand om sina döda och betraktat döden i olika tider, platser och religioner.

Vi kunde snällt säga att det var intressant, och om inte annat nyttigt att för ovanlighetens skull lägga tankarna på döden som man inte pratar om i onödan annars. Men kul, känslomässigt eller spännande hade varit en överdrift. Det mesta stod på torr vuxentyska och det var liksom inget som hände mer än att man kunde läsa den. Det som räddade museumet var våningen där de skrev om andra religioner, om matfesten Día de los Muertos i Mexicos, om de individuellt designade tupparna som de döda får i Ghana, eldbegravningarna inom hinduismen eller begravningsstriopporna i Taiwan.

Vi kände oss fort klara och tog oss åter ut i snöyran, och gick och gick och gick.

Vi var förbi julmarknaden där vi åt. Erik kunde checka av de viktiga grejerna kringla (Bretzel) och Flammkuchen.

Sedan gick vi och gick igen, nu till en loppmarknad som en av de andra au pairerna tipsat om. Vi gick i ett jävla väder, begreppet kräksnö nu väldigt användbart. Med gps:ens hjälp tog vi oss genom kvarter efter kvarter jag inte tidigare sett men som verkligen representerade den slummigaste sidan av Kassel. Själva loppmarknadens lokal var en ungdomsklubb och för att använda Eriks kompis beskrivning, "det där lär ha varit en gaskammare". Fräscht är ordet som ligger sist i att beskriva stället. Vi träffade på ett par au pair-kompisar till mig, så jag var i alla fall glad att få säga hej till dem. Men jag tycker synd om Erik för sedan drog vi rätt snabbt därifrån, och när vi väl kom till busshållsplatsen var den bussen inställd så vi fick bita ihop och gå hela vägen till stan.

Då gick vi med stark målmedvetenhet till cafét som låg närmast möjligt till busshållsplatsen. Vi hade då någon timme på oss och kände oss räddade när vi fikade där.

När vi väl skulle hoppa på bussen sedan så visade det sig att busshelvetet gick inte utan även vår buss var inställd på grund av snön. Det hade aldrig hänt hemma att den blivit inställd, för den sakens skull var det alldeles för lite snö. Kanske lite försenad, fast aldrig inställd. Meeeen i Tyskland är alltså detta för mycket för att låta bussarna gå. Resultatet av det blev att vi fick vänta ytterligare 25 minuter för att åka till en annan stad där Max hämtade upp oss med bilen.

Hungriga åt vi middag med familjen, och såg sedan en till film innan vi fick byta denna ansträngande snödag till natt.

Måndag 11 december: Dagen fick börja med scones gjorda av Erik och Ellen. Sedan kvarstod nu en grej att prova innan Erik skickades iväg med bussen till tåget till flyget. Glasscafét! Efter ärenden och viktiga inköp av souvenirer (3x starksprit, haha!) för Erik så tog vi en tidig lunch där.

Trots att timingen för besöket innebar att Erik hälsade på sjukstuga omringad av en massa kräksnö, var det grymt att få ha honom här och göra saker tillsammans. Tack och välkommen åter världens bästa K4! â™¡

Första besökaren är här!

Här är en av världens mest lojala människa och en av mina bästa kompisar Erik. Jag ser honom som Hagrid i Harry Potter, han är en av de finaste människorna jag känner och även om jag sällan förstår mig på honom och ofta inte håller med om vad han säger och tycker skulle jag lätt lägga mitt liv i hans händer utan att tveka.

Det är så typiskt det bara kan bli att han är första som kommer hit och att biljetten bokas en dag i förväg och jag kan bara skratta. Jag är så glad!